Sprog

Sproget er centralt i al kommunikation. Derfor er det vores første tema i 2010. Vi formidler ny viden om, hvordan sprog bruges, undersøges og skabes – samt ikke mindst måles.

Vi bidrager selv til den nye viden med en ny undersøgelse: “Svære ord 2010″. Den handler om, hvordan vi danskere forstår de ord, som offentlige myndigheder bruger på deres hjemmesider.

Vi har fået svar fra 1.307 danskere, og det giver den første repræsentative undersøgelse af det offentliges sprogbrug. Sidder du i en privat virksomhed, er resultaterne bestemt også interessante. For du får indblik i, hvad der skal forklares, når du kommunikerer med en meget stor målgruppe: danskerne

Hvad mener du?

Dansk Sprognævn overvejer, om disse ord skal optages i den næste Retskrivnings-ordbog. Synes du, at det er en god ide?

At disse (dvs. "at nedgøre")

  • Nej (57%)
  • Ja (33%)
  • Ved ikke (10%)

Antal stemmer: 225

Loading ... Loading ...

Multimedieskat

  • Ja (74%)
  • Nej (21%)
  • Ved ikke (5%)

Antal stemmer: 228

Loading ... Loading ...

Exit poll

  • Ja (66%)
  • Nej (28%)
  • Ved ikke (6%)

Antal stemmer: 232

Loading ... Loading ...
Ane Eggert

Kommuner bruger sjældent kommunikation til at effektivisere

Ny undersøgelse viser, at lidt over halvdelen af kommunerne har formuleret kommunikationsstrategier. Strategierne indeholder dog sjældent noget om, hvordan kommunerne bruger kommunikation til at effektivisere. Det er interessant i en krisetid, hvor besparelser sætter dagsordenen. Læs videre…

Alex Klinge

Engelsk som koncernsprog – what’s the problem?

Den 10. juni inviterede Institut for Internationale Sprogstudier og Vidensteknologi på CBS til et eftermiddagsseminar om de udfordringer, som følger af at benytte engelsk som fast arbejdssprog i virksomheder i Danmark. Små 100 deltagere fra sprog- og kommunikationsverdenen og fra de akademiske miljøer dukkede op for at lytte til foredragsholdere og for at udveksle erfaringer. Her er et lille indblik i baggrunden og nogle af de interessante resultater og spørgsmål, seminaret kastede af sig. Læs videre…

Kirsten G

Fra borger til kunde

Bjerg Kommunikation offentliggjorde for nylig en undersøgelse af, hvordan danskerne forstår de ord som det offentlige bruger. Undersøgelsen viste, at der stadig er plads til forbedringer i den måde, det offentlige kommunikerer til borgerne på. Men hvilken udvikling er der egentlig sket de seneste år i det offentlige, hvor service i højere grad er kommet på dagsordenen og borgere er blevet til kunder? Læs videre…

Svære ord 2010: to sprogminutter på DR

Sprogminuttet på DR P1 har lavet to udsendelser med Kresten Bjerg på baggrund af “Svære ord 2010″. En om borgere og myndigheder, og en om mænd og kvinder. Læs videre…

Randi Skovbjerg Sørensen

Svære ord 2010: Undersøgelsen

Forstår borgerne ordene på samme måde som det offentlige? Det har Bjerg K og Interresearch undersøgt i et spørgeskema, som over 1.300 danskere har svaret på. I denne artikel redegøres der for alt fra undersøgelsens konstruktion og gennemførelsen til, hvad resultaterne kan fortælle os. Læs videre…

Modtag nyhedsbrev

Bjerg K udsender et nyhedsbrev med nyt om kommunikation og målinger.

Indtast din e-mail og modtag næste nyhedsmail.

Målinger man kan lære af

Dette site er en mindre del af et større forskningsprojekt, som vi kalder "Målinger man kan lære af". Deltagerne i forsknings-projektet samarbejder om at udvikle og afprøve nye og bedre måder at måle effekten af større kommunikationsløsninger på: hjemmesider, intranet, pressearbejde, videndeling, ledelseskommunikation, kommunikationspolitikker og -strategier mv. Deltagerne er:

Økonomistyrelsen

Udenrigsministeriet

Skatteministeriet

Fødevarestyrelsen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

CBS

Bjerg Kommunikation

Kontakt os for mere information om forskningsprojektet...

Læs om deltagernes motivation for at deltage...