Nation branding

Er det muligt at ændre den internationale opfattelse af et land ved at benytte de samme metoder, som virksomheder bruger, når de brander deres produkter? Med andre ord – er det muligt at brande en hel nation? Og hvordan måler man, om det virker?

Det kan du finde svaret på her på kommunikationsmaaling.dk. Fra december til marts vil vi nemlig sætte fokus på, hvorvidt og hvordan nation branding kan måles.

Kommunikationsmaaling.dk er et site, som samler og skaber ny viden. Ved at deltage i vores quick poll kan du selv give et lille bidrag til at kortlægge kommunikationsfolks holdninger til og erfaringer med nation branding.

Hvis du har flere holdninger til temaet, end du kan give udtryk for i vores quick poll, så send os en artikel eller kommenter nogle af de artikler, som du allerede nu finder på sitet.

Hvad mener du?

Synes du det er fornuftigt, at Danmark bruger 412 millioner kr. mellem 2007-10 på nation branding?

  • Ja (42%)
  • Nej (41%)
  • Ved ikke (17%)

Antal stemmer: 157

Loading ... Loading ...

Hvad mener du, er det vigtigste mål med dansk nation branding?

  • Øge danske virksomheders eksport til udlandet (36%)
  • Øge andre nationers holdninger til os (24%)
  • Øge andre nationers kendskab til os (18%)
  • Øge antallet af turister (14%)
  • Andet (8%)

Antal stemmer: 152

Loading ... Loading ...

Podcast om måling: Hør den her

KommunikationsCast inviterede i denne uge Flemming Johannesen, projektmedarbejder i Public Diplomacy og Kommunikation i Udenrigsministeriet, og Kresten Bjerg fra Bjerg Kommunikation til en samtale om kommunikationsmåling. Læs videre…

Danmark er ikke et brand

De tider, hvor den danske sang var en ung, blond pige og nationalfølelsen vågnede, hver gang man hørte et patosfyldt nationalkvad, er for længst forbi. Nu skal der corporate branding til, for at vi kan finde danskheden frem igen. Men virker det? Svaret er nej. Og det er der fire gode grunde til. Læs videre…

Why Nation Branding does not exist

Nation branding does not exist; it is a myth, and rather a dangerous one. The idea that it is possible to ‘do branding’ to a country (or to a city or region) in the same way that companies ‘do branding’ to their products and services, is vain and foolish. Læs videre…

Anni Løndal de Lichtenberg

Kritisk kommentar til Simon Anholt’s “The Nation Brands Index”

Simon Anholt er en engelsk kontroversiel markedsføringsspecialist i branding af steder og nationer. Og i hvert fald er Anholt hamrende god til at brande sig selv. Læs videre…

Hvem har retten til at definere et lands brand? – Interview med Uffe Østergaard

Uffe Østergaard er mag.art/PhD og professor i europæisk og dansk historie på Københavns Handelshøjskole. Han leder forskningsprojektet “National Identity, Branding, History and the Company”, hvis mål er at bidrage til en dybere forståelse for identitetskonstruktion i nutidens samfund, udvikle et kritisk og historisk begrundet perspektiv på nation branding og skabe større forståelse for national identitets betydning som konkurrenceparameter. Læs videre…

Modtag nyhedsbrev

Bjerg K udsender et nyhedsbrev med nyt om kommunikation og målinger.

Indtast din e-mail og modtag næste nyhedsmail.

Målinger man kan lære af

Dette site er en mindre del af et større forskningsprojekt, som vi kalder "Målinger man kan lære af". Deltagerne i forsknings-projektet samarbejder om at udvikle og afprøve nye og bedre måder at måle effekten af større kommunikationsløsninger på: hjemmesider, intranet, pressearbejde, videndeling, ledelseskommunikation, kommunikationspolitikker og -strategier mv. Deltagerne er:

Økonomistyrelsen

Udenrigsministeriet

Skatteministeriet

Fødevarestyrelsen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

CBS

Bjerg Kommunikation

Kontakt os for mere information om forskningsprojektet...

Læs om deltagernes motivation for at deltage...