E-mail koster boksen i tabt arbejdstid

Af Kresten Bjerg, kommunikationsrådgiver, Bjerg K
 
Publiceret onsdag 11. maj 2011


En ny undersøgelse viser, at ansattes brug af e-mail koster virksomhederne mellem 42.700 og 85.400 kroner per år. Britiske og australske forskere har undersøgt, hvor meget dårlig, sjuskede og irrelevante e-mails koster i mistet arbejdstid. Beløbet er mellem 42.700 og 85.400 kroner per år per ansat. Ikke småting.

E-mail optager for meget tid, som går fra effektiv arbejdstid, mener forskerne. De peger på, at ansatte sender sjuskede, delvis ulæselige og for ofte helt overflødige e-mail. Og oven i det kommer alle de private mail, som de ansatte skriver og læser i løbet af en arbejdsdag.

Halvdelen af alle e-mail er uklare

Næsten hver femte e-mail har unødvendig cc, 13 % af de mail man modtager, opfatter man som irrelevant og ca. halvdelen af alle e-mail er uklare og fortæller ikke cialis online modtageren, hvad de skal stille op med den information, som de får.

Nye løsninger

Forskerne har ledsaget deres undersøgelse med en løsningsmodel til arbejdsgiverne.

»Vores forskning kan hjælpe organisationerne til at blive mere effektive i den måde, de anvender deres e-mailsystemer på«, skriver de.

Undersøgelsen er publiceret i tidsskriftet International Journal of Internet and Enterprise Management. Du kan læse den her.

 

,

Der er lukket for kommentarer.

Modtag nyhedsbrev

Bjerg K udsender et nyhedsbrev med nyt om kommunikation og målinger.

Indtast din e-mail og modtag næste nyhedsmail.

Målinger man kan lære af

Dette site er en mindre del af et større forskningsprojekt, som vi kalder "Målinger man kan lære af". Deltagerne i forsknings-projektet samarbejder om at udvikle og afprøve nye og bedre måder at måle effekten af større kommunikationsløsninger på: hjemmesider, intranet, pressearbejde, videndeling, ledelseskommunikation, kommunikationspolitikker og -strategier mv. Deltagerne er:

Økonomistyrelsen

Udenrigsministeriet

Skatteministeriet

Fødevarestyrelsen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

CBS

Bjerg Kommunikation

Kontakt os for mere information om forskningsprojektet...

Læs om deltagernes motivation for at deltage...